Fietsen in Ayutthaya

11 juli 2018 - Ayutthaya, Thailand

Vanmorgen onzen tijd genomen voor ‘t ontbijt. We gingen fietsen huren bij de dame die ook onze was aan het doen was. Daar hebben we ook gelijk een busrit geregeld voor morgen want dan reizen we weer verder naar Sukhothai.’k Ben eens benieuwd  naar die bus… op de foto was het een dubbeldekker, in ’t echt gaat het een gewone (1 laag) zijn maar we hebben wel genummerde stoelen EN we mochten zelf kiezen waar we zouden zitten. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn ;-)

Wat Maha ThatWe besloten te fietsen vandaag... De jeugd ging niet mee, die waren waarschijnlijk bang dat wij olympische prestaties gingen neerzetten :-D Maar het was echt op het dooie gemakske met veel stoppen en rondgapen onderweg. Met het bewolkte weer en een windje was ik trouwens content dat we vandaag aan het fietsen waren en niet gisteren bijvoorbeeld… We begonnen bij de Wat Maha That die ik gisteren gemist had toen we eerst geshopt hadden aan deDE atractie van Wat Mahathat kraampjes waardoor ik net achter een buslading Chinezen terecht kwam aan de kassa… Ik wilde deze erg graag zien vanwege het Boeddhahoofd dat in de wortels van een boom vergroeid is. Het is kei mooi maar doordat je de foto’s al overal gezien hebt voelt het niet meer bijzonder als je daar dan staat. Een luxeprobleem dat waarschijnlijk enkel erger zal worden met de jaren.

Aan de overkant zag Joeri een Coffee bar 'So sweet' waar hij graag naar toe wou. Dat werd de volgende halte… een ice coffee voor mij, smoothie voor Annick, warme koffie voor de mannen en de Joeri ook nog een gebakje erbij uiteraard. Ineens zagen we aan de overkant bekend volk lopen, Jef en Claudia waren gezellig op wandel.

OlifantenWe passeerden de olifanten startplek, waar gelukkig geen rijen toeristen stonden aan te schuiven om mee te rijden… het voelt al slecht om die intelligente dieren domme kunstjes te zien uitvoeren en al zeker niet in een stad tussen het verkeer. Toen ik een baby- olifant in de gaten kreeg ben ik omgedraaid en doorgegaan.

We kwamen Jef en Claudia nog eens tegen wat verderop, we stuurden ze de goede kant op voor de olifanten want dat wilden zij ook wel zien. En we ‘koersten’ verder…ambacht! onderweg nog aan een beeldhouder gevraagd of ik van hem een foto mocht nemen, hij zat voor zijn huis een Boeddha uit steen te beitelen… veel leuker als het niet gepland staat ;-) Ons eten hebben we in gebarentaal besteld bij een lokaal ‘restaurant’ (afdak met keuken en tafeltjes)… ’t was lekker en ze moeten gedacht hebben dat wij reuzen waren want ze schepten me daar een 'onze' fietsen voor het 'restaurant'portie rijst op! We dachten eerst nog dat het een bord om te delen was maar nee hoor… er kwamen 4 van die tallooren af! We deden erg ons best (vooral Raf dan om al de resten droge rijst nog naar binnen te werken) maar ’t is niet volledig gelukt. Spotgoedkoop gegeten en gedronken wel ;-)

Het fietsen werd best een plezant avontuurtje, zoals het madammeke van de verhuur zij ‘very relaxing’ mo ‘k was toch blij dat ik terug was, we hebben zo een 12-tal km gereden in totaal. Ik ging mij efkes onder een kou doucheke afkoelen toen we weer in ’t hotel waren en dan was ik klaar voor een dutje ;-) Raf en Annick gingen nog nen toer doen (waar ze de energie halen weet ik niet), Sofie kwam net op tijd terug van een wandelingetje en ging met hen mee, ons fietsen stonden er nog dus dat ging vanzelf.

Na mijn tukkie was het tijd voor een massage… Maud en Claudia gingen ook mee. Gezellig zenne met zijn 3-tjes. En die madammen die de massage gaven zaten maar wat te kletsen terwijl wij ons afvroegen ‘weten die dat wij dat niet verstaan of zitten die gewoon te roddelen;-)’ In gebrekkig Engels wisten ze te zeggen dat ze het erover hadden dat Maud en Claudia zo’n mooie meisjes waren… daar kon ik niks tegen inbrengen se! Na mijn voetmassage gooide ik er nog een schouder en nek achteraan… zo kwam ik met nieuwe voeten en losse nek weer buiten!

De rest zat al aan tafel bij Tony’s Place dus kon ik gelijk mee aanschuiven. En weet je wat ik besteld heb? Fritten mee ketchup! ‘k Had al genoeg rijst gegeten vandaag, de kipsandwich van Mila hebben we gedeeld want veel honger had ik niet! En een Blue Hawaii om te drinken… mmmmm

De gewassen kleren waren er intussen ook terug, die ging ik na ’t eten nog uiteen doen zodat ieder zijn eigen gerief kon inpakken voor het slapengaan want morgenvroeg om 9u zijn we hier weer weg.

toedeloe!!

1. Ilse:
    13 juli 2018
    Als ik die fietskes zie vind ik 12km een hele prestatie...omai....maar toch weer heel wat mooie dingen gezien. En die massages? Zaaaalig daar zou ik ook wel voor te vinden zijn 😊
  2. Alice Vinck:
    16 juli 2018
    Dit wordt weer een vakantie om nooit te vergeten.