Mellah

17 februari 2017 - Fez, Marokko

vrijdag 17/02/2017

Na het ontbijt, eenvoudig, goed en inbegrepen bij het verblijf in de riad laten we ons weer met de petit taxi afzetten aan de Bab Boujeloud. Van daaruit gingen we te voet de andere kant op, richting 'Mellah', de joodse regio en het koninklijk paleis. Op vrijdag zijn er veel winkels dicht maar na wat zoeken vonden we toch waar we naartoe dachten te gaan.Mellah, vrijdag gesloten​ We volgden de goede raad van Ali en deden eerst de Synagoge en het Joods kerkhof omdat er dan verder toch nog maar weinig geopend is, en de synagoge in de namiddag dicht is...

Royal Palace​Aan de 7 poorten van het paleis, het juiste paleis deze keer, zetten we ons wat op een muurtje in de zon. Het is altijd fijn om andere mensen te bekijken, zeker als deze uit een bus stappen, 5 foto's en 5 selfies nemen en dan weer terug op de bus springen als een geoliede machine... precies 5 minuten duurt dat ook per bus :-)

MellahTegen de middag bleek dat de winkels misschien wel dicht waren maar dat er voor de winkels dan kraampjes staan... dus werd het toch nog gezellig. R, A en Ik zetten ons op een pleintje bij de poort achter een appelsienenkraam op een terras voor een muntthee (je drinkt echt nergens betere 'the de menthe' als hier mensen dus kan je er niet te veel van hebben) Joeri (Marokkanen noemden hem 'Ali Baba') ging intussen bij een kapper binnen, haar en baard werden er onder handen genomen en het Ali Baba- probleem was van de baan ;-) en wij dachten dat we in een  'baardenland' zaten...Mellah, ooievaar

We bleven om te eten ook op het plein hangen, 't was er te goed in het zonnetje, hoewel de locals dachten dat we gek waren wellicht want die kruipen onder de parasols met hun winterkleren aan... en wij zouden liefst een korte broek aanschieten en wat bakken/braden! De dames gingen voor soep met brood en de heren voor iets kefta-achtig denken we en nadien nog een ander broodje/vlees. Ieder verkoopt hier 1 ding, vb op de hoek was het thee, daarnaast een man met soep, de volgende had kefta, wil je daar een cola bij dan is dat achter de poort te halen of er spurt iemand voor u naar de winkel om dat ff te regelen... komt allemaal in orde :-D! Als dessertje kocht ik naast de appelsienenkar bij de bananenstand een trosje bananen, lekker!Mellah, Moskee

​Wanneer we daarmee klaar waren was het tijd om weer verder te slenteren, we passeerden nog meer kraampjes voor de gesloten winkels. Via de achterzijde van het paleis komen we bij de tuin 'Jardin Jnan Sbil' waar we even bij het water pauzeren... tja, een muurtje in de zon is voor ons Belgen momenteel nog erg aantrekkelijk! Na de rust stappen we weer op, met het strakke plan om naar de 'Tombeaux Merinides' te stappen wat op een heuvel/berg ligt naast de Medina. Onderweg nemen we nog een vers sapje, yammie... en besluiten we dat de kortste weg naar de grafheuvel 'rechtdoor is... door de Medina en dan aan de Medina handwerkeerste sjakossenwinkel naar links' dat kan niet mislukken, zolang we weten dat den berg aan de linkerkant zit!

Voila, we hadden tijd en gingen onze neus achterna. Zo vonden we ook de man en zijn werkplek op de foto. Mocht er iemand twijfelsMedina, de werkplek hebben over zijn werkomgeving, geloof me 't kan altijd nog erger. En toch zo vriendelijk... wij lopen plots op hem (eerder per ongeluk natuurlijk) oeps... euh, Bonjour! dan even informeren wat hij precies aan het doen was. En hij deed er niet moeilijk over vertelde  wat hij deed en dat de plaats vroeger een gevangenis was. Ik vroeg of ik foto's mocht nemen en dat was geen probleem. Een andere man kreeg ons van op straat in de gaten Medina werkplek/ ex-gevangenisen hoopte ons mee te krijgen om wat te 'gidsen' naar een leerlooierij maar we gingen er niet op in. De man die we zelf om info gevraagd hadden hebben we wel beloond voor de moeite. We zijn daar uiteindelijk tot op het dak gaan kijken. En daarna gingen we weer links verder wandelen naar de berg dewelke het einddoel was. 40 minuten en een stel opdringerige schoolkinderen die hoopten iets te verdienen later stonden we terug aan die oude gevangenis natuurlijk! Euh, dan toch maar ff terug en dan rechts even verderop de Medina weer verlaten ;-) anders zou de zon al onder Tombeaux Merinidesgeweest zijn eer wij op de heuvel kwamen denk ik. Precies op schema, met nog even tijd om rond te kijken en uit te rusten na de klim, konden we genieten van het uitzicht over de Medina van Fez Tombeaux Merinides, Zonsondergangbij zonsondergang. Kei gezellig en frisjes op 't einde...

Tijdens de afdaling was het al wat donker aan het worden maar nog goed te doen. Omdat we volhouders zijn gaan we weer de Medina in, op zoek naar een restaurant deze keer en met de hulp van google maps, een offline card en de stand van de maan enz vonden we... een wegwijzertje EN een man die ons wel efkes tot daar wou brengen, enfin, een groot succes dus want de Dar Tajine Fez, nr 1 volgens tripadvisor  zat welDar Tajine Fez heel goed verstopt maar deze keer was het wel de moeite om het te zoeken. De eigenaar was heel joviaal, deed veel moeite en gaf ons nog een soort geschiedenis en cultuur bad. Stuurde nog een mannetje mee om ons in het donker uit de Medina te begeleiden tot aan de taxi... wat wel erg handig was sinds we nog nooit uitkwamen waar we dachten uit te komen en we al van 3 (lokale) mensen hadden gehoord om hier niet 's nachts rond te gaan lopen. Geen paniek, het was nog niet zo erg laat toen maar wel volledig donker natuurlijk.

Ook op de laatste avond zelfs toen we eigenlijk dik gegeten waren, gingen we nog een fruitsalade eten. Die mannen kenden ons al want we waren in eerste instantie voorbij gestapt om verderop eens een smoothie te proberen maar gingen toch maar terug naar de 'vaste stek'... ze waren content ons te zien terugkomen wellicht! En soms is het gewoon leuk om een 'gewoonteke' te hebben zekers..