Alweer weg

18 februari 2017 - Fez, Marokko

18/02/2017

Een citytrip is erg fijn maar altijd te snel voorbij!

Daarom stonden we een half uur vroeger op! Gingen al ontbijten om 8 uur en je kan  wel raden dat we geen seconde vroeger dan de andere dagen weg waren maar we hebben  tenminste geprobeerd ;-) Na het inpakken, wat heel snel klaar was, kenden we de omvang van de 'schade' ook. Het viel nog mee maar de plaids konden zoals verwacht niet in de bagage bij ons, op zich had Joeri nog een tas mogen dragen maar dat wilde hij liever niet. We kozen de optie 'we kopen hier ne goodkope zak en checken hem online in... klaar' voordeel was dan weer wel dat we wisten wat te doen in de vrije voormiddag die we nog hadden. We moesten enkel de keuze maken waar we gingen shoppen en lunchen eigenlijk ;-) We besloten de Mellah, naaiatelierMellah (Joodse kant) te nemen, omdat daar nu wel alles open zou zijn.

Het lukt om samen een taxi te bemachtigen en een race naar het paleis te starten want daar hadden we weer afgesproken. Onze chauffeur verstond bijna geen Frans en geen Engels... 'Arabic' zei hij maar dat konden wij niet zo goed. We proberen 'le Palais Royal' en gebaren nog de 7 poorten erbij... die kerel lacht en knikt dus, jaja... hij wist het... niet dus! We werden voorgereden bij het 'Parc Palace' een 5 sterren hotel. Met de taxi van R&A vlak achter ons! Onze gezichten waren geld waard, zeker weten! Ik stapte uit en probeer de security van dat hotel uit leggen dat de chauffeur ons niet verstond en we daar dus niet moesten zijn en vroeg of hij even wou tolken. Intussen in de andere taxi begreep de chauffeur de fout toen Annick over het paleis en de Mellah begon, zij waren ons in eerste instantie gewoon gevolgd. Uiteindelijk peuterden de 2 mannen (de andere chauffeur en de security) onze chauffeur aan zijn verstand waar hij nu eigenlijk naartoe moest. Toen viel zijnen transportDiram AAAH... Palais Royal!... euh JA DUS! We moesten er eens goed om lachen en waren weer weg. R&A waren al niet meer te zien toen, we hoorden achteraf dat hun chauffeur genoeg had van onzen 'taffelaar' ... da's straf ;-) We zijn er geraakt met een kwartier vertraging of zo, geen ramp. We kwamen enkel nog wat voor de sfeer en dat was in orde. Als je iets wil kopen is het hier in de Mellah ieder geval goedkoper als in de Medina zagen we. Donderdag hadden we ergens sjaaltjes gezien en prijs gevraagd, we vonden ze toen veel te duur en hier was de vraagprijs al lager dan wat wij hadden willen afpingelen toen (ik heb het dan over exact hetzelfde sjaaltje dat we nu toevallig in die kleur weer terugzagen).Mellah

We kopen ook nog een typische theepot met serveerblad waar ze hier altijd de thee uit serveren en een zak om alles in te steken uiteraard. Nadien zetten we ons weer in de zon op het plein om een laatste keer te eten in Fez, we steunen hiermee de oude man met de soep met brood, die van daarnaast met de thee, die van onder de brug met hun 'fast food' (broodje/vlees) die dan weer naar de winkel verderop liep voor 4 cola's... geweldig vond ik dat! Op weg naar de petit taxi's kochten we nog een tros bananen voor als we een hongerke zouden krijgen in de luchthaven achteraf.

Deze keer waren wij laatst weg met de taxi en toch eerst aan de riad, er was een file en onze chauffeur, een goeie deze keer was rond gereden omdat hij het wist. 13.25u waren we in de riad. Gelukkig want wij moesten onze aankopen nog in de nieuwe zak steken en de grote taxi zou er om 13.30u zijn. Ik stak alles rap in de tas, de plaids, vloeistoffen ook voor het gemak, theepot, aankopen van Raf en Annick die nog in de file stonden terwijl intussen de grote taxi al voor de deur stond. Joeri begon alles al buiten te zetten en kort na half 2 waren de anderen er ook en konden we vertrekken in de grote taxi, met zijn allen. Dat moet zo omdat de kleine (goedkope) taxi's niet tot aan de luchthaven mogen rijden. Die rit verliep vlot en ook het inchecken op de kleine luchthaven ging goed vooruit.

De vlucht was ook al dik in orde, je vraagt je bijna af wat je thuis nog zit te doen...

Emyl, de zoon van, heeft ons allen in Charleroi komen oppikken en is langs de frituur gereden dus eigenlijk heeft hij nog 30 Diram ofzo te goed van ons ;-) Dat zijn we vergeten!

1. Alice Vinck:
    21 februari 2017
    Citytrip, is toch snel voorbij maar de herinnering blijft zn je hebt dan toch enkele dagen in een heel andere wereld geleeft. Bedankt weeral voor de moeite om zulke mooie verslagen door te sturen.