Colosseum

1 maart 2017 - Rome, Italië

woe 01/03/2017

Maud voelde zich wat beter. Niet fit maar sinds dinsdagavond bleven water en pillen mooi binnen. Dus na een ontbijt van motilium, een yoghurtje en 1 gr paracetamol ging ze toch graag mee. Ze had op dat moment wel nog keelpijn, hoofdpijn (sinussen) en amper een stem maar als ze de paracetamol zou verdragen om de paar uren en we deden het wat rustig aan, zou het kunnen lukken dachten we, en zo niet konden we altijd terugkeren.

Het plan was om met de bus naar het Colosseum te rijden maar we begrepen niet Ah, een kerkonmiddellijk aan welke kant van de straat we moesten staan om de juiste richting uit te gaan en Maud die nog niets had gezien tot dan, vond dat de buitenlucht zo goed deed en zag de bus toch niet zo zitten zei ze. Daarom gingen we toch weer te voet weg om via de Engelenburcht en over de Ponte Sant' Angelo het water over te gaan. Op die manier had Maud gelijk de St-Pieterbasiliek van in de verte gezien en de sfeer van de omgeving wat kunnen proeven. ZeKerk binnen had al gehoord over onze kerken-kijken-deal en zag het zitten om mee te doen. Op de Campo de' Fiori pauzeerden we even op een terras en namen er een niet alcoholische cocktail bij. Naar goede slechte gewoonte liepen we daarna weer met een enorme omweg naar ons doel. Maar we geraakten er wel, af en toe rustten we even op een bankje. De tip van Simone om tickets te kopen aan een bepaald, minder bekend loket was goed maar... dan moet je zelf dat loket wel vinden natuurlijk. Het lukte uiteindelijk maar het duurde wel even. Eens we er waren stonden we inderdaad bij Forum Romanumsnel waar we wilden zijn zonder te veel drukte. Voor 19.5 euro (onder 18 is gratis en tot 26 is korting) konden we met zijn drie binnen bij het Forum Romanum en Colosseum, vooral hetColosseum Colosseum stond al lang op Mila haar 'to do list'... eentje extra content dus! Het was ook het ideale weer om dit alles te bezoeken, een mooie blauwe detail aan de palentijnse heuvellucht, met zon maar toch niet te warm zoals in de zomer wellicht wel het geval is. Bij het binnengaan van het Colosseum zat ik nog vast in zo een poortje bij de ingang... heel elegant 1 been binnen en het ander nog buiten, met die buis ertussen... en nu komt ie, geloof het of niet maar ik had dus voor 1 keer een kleedje aan. En die 2 grieten gingen strijk Colosseum, binnenkantnatuurlijk 'met u kunde echt nie buiten komen he!' Voordien hadden ze al gelachen omdat ik altijd bijna struikelde met mijn schoenen. Ik had hen verzekerd dat het niet aan de schoenen lag maar aan al die 'ouwe rommel' en dat 'die romeinen hun straten niet goed lagen' ;-) maar 't zal wel aan mijn gegaap gelegen hebben waarschijnlijk. Nadien op de Piazza del Colosseo gegeten bij Al Gladiatore, erg lekker en voor 't eerst ook goed geprijsd als je een menu koos... met zicht op het colosseum als je op het terras kan zitten.

Colonna TraianaNa het eten passeerden we nog het forum van Augustus en de Detail bij het Forum van Augustusmarkten van Trajanus, we hadden intussen een erg handig boek gekocht bij het Colosseum. Zo konden we naar een ruine staan kijken en intussen in het boek de vroeger en heden foto's erbij nemen. Dan begrepen we pas echt waar we eigenlijk naar stonden te kijken... en konden we even peinzen over die jaartallen ook want wat deed men 'bij ons' zoal pakweg 42 v C. ?

Nadien kwamen we alweer meer per ongeluk in een straat terecht waarvan de naam me vaag bekend klonk. Het moment om de offline map te raadplegen, het bleek een straat te zijn die ik had gemarkeerd vanwege de 'betaalbare mode' volgens mijn Rome reisgids... aha, dat was leuk natuurlijk en dat wou ook zeggen dat de TreviTrevi fontein fontein binnen bereik lag! We gingen een voor ons onbekende winkel binnen en de dames vonden elks wel een leuk truitje en nog schattige sokjes, inderdaad zeer betaalbaar dus dat viel weeral mee. Nadien gingen we op zoek naar de fontein, deze keer viel het zoeken mee want we konden wat op het geluid van water en volk orienteren natuurlijk.

Na de Trevi fontein besloten we af te ronden en ook dat eigenlijk Piazza Navona 'by night'niemand nog iets wou gaan eten die avond. Dus we gingen terug richting B&B, nog wel voor Maud via de Piazza Navona zodat ze dat ook nog even kon zien en dan verder gewoon de kortste maar wel mooie route in het donker terug.Ponte Sant' Angelo

Sint Pieterbasiliek, by night​Maud en Mila waren blij om hun kamer te zien, we keken fris gewassen nog even naar onze foto's en dan werd het stil op de kamer...

op het gesnotter en gehoest na dan toch ;-)

Voor de dag erna hebben we online tickets gekocht voor het Vaticaans museum.