de laatste verbinding naar Saigon

23 juli 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

In het hotel (de Full Moon) kon je het vervoer naar Ho Chi Minh-stad regelen. ons prive bus met veel plaatsHet vroegere Saigon noemt tegenwoordig 'Ho Chi Minh'-stad vooral als 'straf' omdat men hier tijdens de Vietnam-oorlog nogal stevig pro-Amerika was. Ik blijf het vanaf nu Saigon noemen. Officieel wonen er in Saigon dus 9 miljoen mensen maar dit zijn  er gegarandeerd enkele miljoenen meer.  onderwegDe rit van 4 uur bracht ons van de zee en luxe-resorts naar de boerenbuiten. Die succulenten (cactus-achtige planten)waarvan we tijdens de rit van Da Lat naar Mui Ne dachten dat het aloe-Vera's waren  bleken gewoon pitaya's of 'drakenfruitstruiken'. Het eerste stuk van de weg stonden er velden vol van. Heelder 'bergen' met drakenfuit stonden in de winkeltjes naast de weg opgestapeld. Halfweg nog een plas-stop gemaakt en daarna kwamen we in ramboetan-velden en rubberboom-plantages. Net voor Saigon, toen we de Mekong rivier overstaken, zaten we in een geweldig onweer. Hierna is de chauffeur nog even gestopt onder een brug om de weg te zoeken op zijne GSM en toen we eenmaal in de stad waren, is onze chauffeur nog 1 keer gestopt om de weg aan enkele taxichauffeurs te vragen. 5 minuten later werden we mooi voor ons laatste hotel vd vakantie afgezet. Het 'Glenwood-Resort' heeft ons en mooie upgrade naar de luxe-kamers gegeven zodat we nu 2 kamers met elk 2 dubbel bedden hebben. Na te hebben ingecheckt zijn we eerst een hamburgertentje gaan zoeken. de kathedraalNa de huisburger met frieten gegeten te hebben, hebben we een taxi staande gehouden die ons van district 2 naar district 1 heeft gebracht alwaar de meeste bezienswaardigheden zich bevinden. Eerst de 'kathedraal' en daarnaast het beroemde postgebouw, nog gebouwd door G. Eiffel (die van zijnen toren in "Parijs) , bezocht.  Daarna een koffie en gebak gegeten in 1 of andere de posthippe koffiebar. Toen nog wat door het oude stadscentum gewandeld richting het 're-unificatiepaleis'. Dit 'paleis' komt voor in enkele klassieke Vietnam-oorlogsfilms omdat hier het Amerikaanse opperbevel en de president van Zuid-Vietnam zat tijdens de val van Saigon en zuid-Vietnam. Daarna nog een mooi straatje gevonden met allemaal boekenwinkeltjes. Hier iets gedronken en aan de ober naar een locatie en naam van een goed restaurant in de buurt gevraagd. Met de naam en straat van het restaurant gewapend via google-Maps gezocht en 15 minuten later ook gevonden. Spijtig genoeg zat het vol maar we konden een half uur later wel terugkomen. Na 5 minuten wandelen hadden we iets anders gevonden.  Das typsich Oosters, Elke 20 meter vind je wel iets om te eten. Na de maaltijd een taxi staande gehouden en via mijn google-maps kon de man ons terug naar district 2 brengen over de rivier alwaar ons hotel zich bevind.

​ps. nog wat videos gepost vandaag. (snel internet)

1. Karen:
    23 juli 2016
    Joepie, ons Peggy op de foto! :-)
    Zo moet het se, afsluiten in luxe! Veel plezier nog!!!! X
  2. Diane:
    23 juli 2016
    'Goodnight saigon' Wat een belevenis om dat in het echt te zien! Benieuwd welke sfeer die stad uitstraalt. Geef jullie ogen, oren en natuurlijk ook de maag de kost!
  3. Lea:
    24 juli 2016
    nu het stilaan het einde komt geniet er van