Bergrit in Da lat...

16 juli 2016 - tp. Đà Lạt, Vietnam

Vannacht gelukkig wat beter kunnen slapen, het was iets stiller buiten. Wel vroeg wakker omdat volgens de Vietnam logica om 05.50u de bus gestart wordt (onder ons raam) om vervolgens ter plaatste te blijven staan (met draaiende motor) tot ca 06.30u, om dan 10 meter achteruit te rijden tot voor de oprit van het hotel aan de overkant waar de eerste lading Chinezen opgeladen moet worden om een uur of 7... Eens die dan in de bus zaten ging ze weer 10 meter vooruit en stond er weer te draaien voor ?? Allee, eer de bus weg was (dik 1,5u later) waren wij alvast gewassen en gestreken want slapen was wel gedaan eens de uitlaatgassen de kamer bereikten ;-) ... spijtig want de bedden liggen best goed.

We gingen ontbijten in An Café waar Mila en ik ei met brood bestelden omdat wij 's morgens nog geen noodlessoup of rijst eten... Ontbijt: ei met brood :-)fritten daarentegen wel blijkbaar! 't Was een verrassing maar toch alles netjes opgegeten, gecombineerd met aardbeienshake zelfs...

Nadien terug naar het hotel want de brommers stonden al te wachten op ons. We hadden besloten om op 't gemakske een bergrit te doen naar een waterval die wat verder van Da Lat af ligt maar dan ook wat minder toeristisch is. Op zich een goed idee maar het verkeer is hier niet zoals bij ons... (had ik dat al gezegd?) Vertrekken gaat als volgt: Helmke opzetten, spiegel nakijken, starten en zorgen dat uwe zijsteun weg is... dat is een standaard procedure en dan kan het feest pas beginnen. Links en rechts kijken en wachten tot de kust veilig is, dat werkt niet want dan sta je 's avonds nog op de stoep voor het hotel. Je kijkt en vertrekt, doe je dit in de foute rijrichting dan gebruik je de claxon... en je zorgt dat jij niemand raakt natuurlijk, en geloof me... ze komen van alle kanten! De regel is ook dat een voertuig op 4 wielen niet stopt, die duwen u gewoon aan de kant. We hebben al WAANZIN gezien echt niet normaal. Zo ook de bergrit vandaag, veel bochten waar je eigenlijk niet voorbij kan steken maar ze doen het echt wel hoor (ik heb het dan over bussen en vrachtwagens ed) en de brommers/fietsen moeten hunne plan maar trekken. Een ontspannen ritje is het niet geworden nee...
effe de lading checken!Ergens halfweg gingen we iets drinken bij Pinweel coffee, dat bleek een modern koffiehuisje te zijn zoals we ze bij ons thuis kennen. Lekkere shake, de naam ben ik vergeten maar 't was met iets met chocolade en koekjes...
Ondertussen konden we op straat wat genieten van het voorbijkomende verkeer. Aan de overkant zat een ijzerwinkel waar een man een 'rolletje' draad kwam halen met zijn luxe brommer... hij dook met dat te zwaar geladen gevaarte ook het verkeer in, kwestie van ervaring wellicht ;-)

De eerste regen viel gelukkig tijdens de pauze... de rest van de heenrit was droog en het bezoek aan de Pongour waterval ook. Het was er wel mooi en inderdaad niet druk, wat we wel een meerwaarde vonden. JPongour Falle kan er evengoed iets eten en drinken en er is een WC (niet van de moderne soort, tenmiste niet beneden bij de waterval) Joeri heeft zijn gsm aan de lader gehangen bij een dame die daar eten stond te verkopen, terwijl we de omgeving bekeken(GSM dient als GPS, we wilden niet zonder vallen op de terugweg). Nadien hebben we daar wat sate's en sweet potato's gekocht en gegeten. De gsm weer meegenomen en ons snel uit de voeten gemaakt want er kwam weer regen aan.omgeving Pongour
Man Man... dat hebben we geweten hoor! We waren maar net weg toen het begon, we deden de poncho's aan en besloten verder te rijden omdat het nog maar gewoon regen was en het er niet naar uitzag dat het weer over zou gaan. Na enkele km begon de echte hoosbui en kropen we ergens onder een luifeltje tot het weer wat minderde, stoppen ging dat niet doen dus de moment dat het weer gewoon regende reden we verder want het was nog ver... op puur karakter werkten we de dolle rit, die met droog weer al een klucht was, toch verder af. We kiezen bewust om een stuk over de weg te rijden waar normaal geen brommers mogen (langs de pechstrook denk ik en we waren niet de enige) omdat de andere weg nog verder rijden was en er slecht bij lag dus met dat soort regen zie je de diepe putten dan niet meer en dat is nog gevaarlijker! We kregen geregeld een douche van vrachtwagens die voorbijreden en water deden opspatten (opspatten is niet het juiste woord als de plassen 20 cm diep zijn misschien) Maar goed, we hebben het gehaald, wel nat tot op ons vel want aan die omstandigheden konden de ponchokes ook niet veel doen (dat helpt goed voor even) hoewel ze wel werken tegen de koude want we hebben in totaal 45 km door stevige regen gereden en pas op 't laatste kreeg ik het koud. Joeri was er nog het ergste aan toe (hij mocht zelfs als eerste in den douche... da wil al iets zeggen met 3 vrouwen hoor), hij voelde zich vanmorgen al niet 100 % en heeft nog een half uur onder het deken liggen rillen, na zijn warme douche op de kamer bij aankomst. Toen stopte het ook met regenen trouwens...

Toen iedereen weer opgewarmd en droog was achter de oren deden we allen voor de eerste keer een lange broek aan en een vest! Zo konden we gaan eten zonder weer af te koelen want blijkbaar vinden we 22 graden al wat aan de frisse kant tegenwoordig ! Iedereen was moe en had rap genoeg bij het eten... geen dessert vandaag, zelfs geen shake achterna maar gewoon snel naar de kamer om in het bedje te kruipen voor hopelijk een heerlijke nachtrust!!

En morgen zou ik graag wat beter nieuws lezen dan de vorige 2 dagen... dus beste wereld: geen terreur en geen staatsgreep of wat dan ook. Dank U!