Hanoi, dag 2

2 juli 2016 - Hanoi, Vietnam

Na de duivelse slechte voetbalmatch van vannacht zijn we  een beetje overslapen vanmorgen, We hadden met de meisjes 9u afgesproken om te ontbijten... Toen er op de deur geklopt werd dachten we dat de poetsvrouw er al was dus Joeri maar  roepen 'no!' Maar Maud is een doorbijtertje, we moesten eruit! We kwamen nu wel nog op tijd voor het 'inclusief' ontbijt.

Vandaag gingen we wandelen ;-) meer is ook niet haalbaar voor ons! Eerste taak was naar het station gaan om alvast de rit naar Ninh Binh voor morgen te boeken. We waren zeker niet de eerste die morgen met de trein daar naartoe wilden om 13u op 'zachte' zetels. Enkel nog plaatsen op de harde banken te krijgen. Westers verwend als we zijn, nemen we dan nog liever de 'ultravroege' trein om 9u, waar wel nog 'soft seats' beschikbaar zijn... voor een rit van 2,5 uur, 60 km en 12 Euro voor ons vieren is dat wel handiger peins ik.

(hieronder werd de tekst door gastschrijver 'Joeri' geschreven)
Na het verlaten van het station gingen we naar het mausoleu​m van Ho Chi Minh. Onderweg kwamen we door een straatje met allerlei etenswaren, groenten en exotisch fruit. Wat verder in het straatje zaten er allerlei levende vissen en krabben in teiltjes met water. Tegen het einde van het straatje rook het naar BBQ en zagen we enkele gehele geroosterde honden. Al een geluk dat de jongste dochter dit niet zag.

Enkele minuten later stonden we bij toeval bij het 'Vietnam museum for Fine Arts'. Na het betalen van 100.000 Dong, het equivalent van 4 Euro mochten we binnen. Het was een oude riante Koloniale villa waarin de Vietnamsese kunst doorheen de eeuwen geexposeerd werden. In dit museum hebben we een uurtje of 2 doorgebracht met als afluiter de keramiekafdeling in het souterrain. Hierna zijn we via de 'offline Hanoi map' richting het mausoleum gewandeld door de diplomatieke buurt. Het mausoleum (= een monumental gebouw waarin het lichaam of de as van een overleden person ,veelal een heerser, wordt bewaard). PauzeEerst nog een 'terraske' gedaan met de nodige waterkes en een zoete drank gemaakt van suikerriet. Daarna het plein op voor de tombe. Hier de nodige foto's gemaakt waarna we naar het oude presidentiele paleis zijn gewandeld. Na het betalen van de inkom (120.000Dong) en het passeren van een metaaldetector die bij iederen jengelde mochten we binnen.
*Peggy terug* We kuierden door het mooie park rondom het mausoleum, terwijl een onweer zich klaarmaakte wat verderop om onze kant op te komen. We gingen voor de zekerheid alvast schuilen (lees iets drinken) maar dat schijnt niet de gewoonte te zijn, iedereen deed gewoon verder. Het viel uiteindelijk ook wel mee en de dreigende wolken waren mooi voor de foto's. MausoleumEens de regen er was zijn we er zelfs gewoon door gebanjerd zonder paraplu, blij met het feit dat het voor wat afkoeling kon zorgen! We stapten de kortste weg terug naar het hotel, regelden nog een taxi om ons morgenvroeg naar het station te brengen, dat is hier eigenlijk vlakbij maar dus niet te doen om er te voet met de bagage naartoe te gaan... de stoep of trottoir dient hier voor vanalles.Het is een open keuken, restaurant, vergaderzaal, winkel, brommerparkeerplaats... noem maar op, het zit allemaal op de 2 a 3 meter tussen de gebouwen en de racebaaan!

De avondsessie begon met de moeilijke beslissing 'waar eten we'... niet eenvoudig want 'men' eet wel overal maar wat is dat dan he. We hadden een terras gekozen maar 'stewed ox penis' e d konden ons niet bekoren, we  besloten om er vandoor te gaan! Dan maar naar een plekje dat we gisteren hadden gezien en waar het wel lekker rook. eten langs de straatEen totale verrassing want er lag geen menu, je moest aan de overkant van de straat gaan kiezen/wijzen wat je wou (Ideaal werkje voor Joeri) daar werd het alvast wat voorgebakken en dan brachten ze dat dus over de straat (en de race gaat altijd door daar) naar uw tafel, waar ze intussen een soort wok op een vuurtje hadden klaargezet. Oh ja, alles te eten met stokjes uiteraard want geen bestek te zien ;-) daarom dat ze hier zo'n kleine fijne lijfjes hebben waarschijnlijk!
Nadien naast het hotel nog een smoothy naar binnen gewerkt en we kunnen er weer tegen tot morgen.

Het is hier nu 23.30u en ik ga eens een poging doen om op dit 'normale' uur te gaan slapen want morgen moeten we historisch vroeg opstaan, we gaan het dan rustiger aan doen in bamboehutten  ('k ben s curieus)

salukes!

1. Karen:
    2 juli 2016
    Echt, hond?! Had dat gehoord, maar dacht dat dat eigenlijk niet waar was. Veel succes morgen met het opstaanen geniet van de zachte kussentjes onder jullie billekes! X
  2. Diane:
    2 juli 2016
    Weeral geweldig verslag. Wat een 'cultuurschok' toch wel. Helpt bij thuiskomst om alles wat te relativeren en alle 'luxe' terug extra te appreciëren. Eventjes toch! Geniet ervan!
  3. Alice Vinck:
    3 juli 2016
    Jullie hebben moed ,moet ik zeggen,zou voor mij een goede vermageringskuur zijn.groetjes.
  4. Caroline:
    3 juli 2016
    Amai, hoe fijn is dit weer om jullie te kunnen volgen! Ik zit helemaal mee in jullie verhaal...alleen een beetje luxueuzer ;)
  5. Liliane:
    3 juli 2016
    Zie maar dat je ons leonneke thuis ni in de pan zwiert haha nog veel Fun .
  6. Ilse:
    3 juli 2016
    Klinkt weer allemaal super hé.....hoe warm is het daar? Xxx
  7. Peggy:
    4 juli 2016