de laatste loodjes (wegen niet altijd het zwaarst...)

19 juli 2016 - Mui Ne, Vietnam

Vandaag de rit gemaakt van de bergen van  Da Lat naar de zee van Mui Ne. Peggy had de dag ervoor deze rit geregeld op de toeristische dienst. De chauffeur reed, naar Vietnamse normen, zeer 'bedeesd' en bracht ons in iets meer dan 3 uur tot aan ons volgende avontuur. Onderweg volop koffieplantages. Vietnam is na Brazillie, het 2de koffieproducerende land ter wereld. Voor de kenners: robusta en Arabica. De rit bracht ons van 1500m hoog in Da Lat naar zeeniveau dus onderweg heel veel mooie uitzichten van hoge bergen en diepe dalen waar achteraf de foto's of videos maar een klein deel van de schoonheid kunnen weergeven. Kan er eens een beter medium  uitgevonden worden waarbij zulke panoramafoto's wel de grootsheid van de natuur perfect weergeven? (sorry, om half 7 's morgens ben ik meestal nogal melancholisch, gelukkig smelt dat hier snel weg :-)  )​ Anyway, het laatste stukje volop Aloe Vera plantages waar ze de pomades en andere smeerseltjes voor de dames mee verrijken om hun ouder wordende vel te conserveren. (mijn sarcasme smelt hier niet zo snel weg, dat zit te diep ingebakken).dak huis 2

Om iets na 12 uur reden we de oprit op van onze nieuwe woonst voor 4 dagen. Onder het motto: na de 'ontberingen' in Da Lat mag het hier wat meer zijn, geboekt in de 'Full Moon Village'. Na de ontvangst bij de receptie werden we naar onze 'bungalow' begeleid. Ik had een twin-bedroom gekozen wat inhoud dat we een grote gemeenschappelijke ruimte hebben die 'Vietnam style' is opgebouwd. Dit wil bvb zeggen dat er een heel grote 'salontafel' staat die traditioneel als eettafel EN als bed gebruikt wordt (zoals bij 'In De Gloria' dus). Ook is het huis volledig in hout gemaakt waarbij de 'muren' in mooi houtsnijwerk zijn uitgevoerd en de nodige 'gaten' zodat er af en toe een windje kan doorblazen. Er is een kitchenette (die we zeker niet gaan gebruiken), een zithoek (waar ik nu zit te schrijven) en een traditionele Westerse eettafel. Aan de achterzijde leidt een grote gang naar de 2 slaapkamers. 1 links en 1 rechts vd gang. Elke slaapkamer heeft zijn eigen badkamer, dus geen gevecht voor bad of douche of zelfs toilet. In de tuin staat nog een 'relax prieel' en een bubbelbad (met Chinees lichtspektakel).

​Na de baggage te hebben uitgeladen en het huis naar ons inzicht te hebben ingericht zijn we naar het hoofgebouw gestapt waar we door een Nederlander (natuurlijk) werden verwelkomd. verlof, is altijd een beetje rustenHierna in het restaurant een klein middagmaal genuttigd. Na het eten is de jongste dochter een dutje gaan doen terwijl de ouderen (wij dus) en Maud naar het zwembad zijn getogen om dit onveilig te maken. Het zwembadwater is TE warm. Ik vermoed 31 of 32 graden waardoor er van veel verkoeling weinig sprake is. Na een uurtje zijn we van het zwembad naar de zee gestapt wat zeker 100 meter verder is. Maud was na het zembad ook een dutje gaan doen dus de twee oudjes bleven over en die hebben dan maar een strandwandeling gemaakt. 250 meter naar rechts lagen een heleboel ronde 'visbootjes'.badkuip model van vissersboot Sommige met een motor en anderen zonder. Ook vonden we moooie schelpen en aangspoelde kwallen (wel in een ander formaat dan bij ons aan de kust).
toen was het bijna 17.00 uur en zijn we terug naar onze bungalow gestapt waar we beiden nog een half uurtje buiten hebben liggen borrelen in ons 'plonsbadje'.

kwalletje op het strand
Mui Ne was jarenlang een favoriete vakantieplek voor Russen maar door de 'val' van de Roebel gaan  de meeste Russen nu in tentenkampen in Siberie op verlof waardoor het hier super rustig is. We hebben speciaal voor deze plek gekozen omdat het aan de rustige kant van Mui Ne ligt. Aan de andere kant heb je een beetje 'Ibiza'-boenke boenke toestanden en deze weten ons alleszins niet te bekoren.  Misschien wel iets voor de dochters?happy hour, ene bestellen = 2 krijgen

Tussen 17.00 en 19.00 uur is er happy hour en daar hebben we gretig van gebruik gemaakt. 2 mojito's en 2 summer sky's later konden we gaan eten. Direkt de opmerking gemaakt dat we voor morgen iets anders moeten gaan zoeken want de prijzen waren iets te 'realistisch Westers' en dat zijn we na 3 weken niet meer gewoon. Na het eten zijn de meisjes naar de hut gegaan en zijn ik en Peggy nog even een stukje over de straat gaan lopen, op zoek naar een winkeltje en eventueel een restaurant. Het winkeltje werd snel gevonden en 2 blikjes cola en 2 flesjes Sprite werden gekocht. Hierna om 21.00 uur gaan slapen, moe van ons hotel de voorbije dagen in Da Lat.

Het grootste nadeel hier, blijkt nu wel te zijn dat enkel de 2 slaapkamers airco hebben en dat de gemeeschappelijke leefruimte 'enkel' 2 ventilators heeft wat maakt dat het op de slaapkamer een comfortabele 23 a 24 graden in maar in de gemeenschappelijke ruimte ongeveer 30 graden.  Hopelijk kunnen we dit overleven?

​ps. ik heb een video gemaakt van het huisje. te vinden onder "video" (waar anders)

1. Diane:
    19 juli 2016
    Ziet er een mooie bungalow uit, het plafond toch. Geen claxons in de buurt daar? Genieten van de rust en het strand dan. Opgepast voor die kwalletjes! Raar hoe het overal toch weer 'iets' anders is. Veel plezier.
  2. Gerda:
    19 juli 2016
    mooi paradijsje,meer moet da ni zijn...geniet er van!
  3. Lea:
    20 juli 2016
    Ik heb hulp gehad om er weer op te geraken